Tartalom:
Amikor megérkezik a NAV PEI ellenőrzés értesítése
A pénzmosási ellenőrzés típusai
- Tematikus ellenőrzés
- Általános ellenőrzés (kérdőíves)
- Célellenőrzés (kérdőíves)
- Helyszíni ellenőrzés
- Utóellenőrzés
Hogyan segít az identiGO a pénzmosás ellenőrzés során?
Szakértői segítség, ellenőrzés képviselet
Milyen intézkedéssel zárulhat az ellenőrzés?
Határozat, jogorvoslat
Amikor megérkezik a NAV PEI ellenőrzés értesítése
Sok szolgáltató számára - legyen szó akár könyvelő, ingatlanos, adótanácsadó szolgáltatóról) komoly stresszt jelent a pénzmosási ellenőrzés.
A pénzmosási törvény rengeteg adminisztrációs teherrel jár, így jogos a félelem, hogy valami nincs rendben, és az ellenőrzés következménye bírság lesz.
A NAV PEI ellenőrzés azonban nem feltétlenül jelent problémát: ha ismeri a szabályokat és előre felkészül, elkerülheti a kellemetlenségeket.
Az alábbi cikkben részletesen bemutatjuk, hogy:
- milyen típusai vannak a pénzmosási ellenőrzésnek
- milyen jogkövetkezményei lehetnek
- hogyan segíthet az ellenőrzés során az identiGO Pmt. nyilvántartó
- és kitől kérhet szakmai segítséget, ha nem mer egyedül belevágni
Fontos tapasztalat: ne hagyja az utolsó pillanatra!
A Pmt. ellenőrzés önmagában nem teljesíthetetlen feladat, de jelentős dokumentációs kötelezettséggel jár – érdemes tehát kihasználni a rendelkezésre álló időt. Ha csak a határidő utolsó napjaiban kezd el foglalkozni vele, már külső segítséggel is nehezebb rendet tenni.
Egy lehetséges megoldás - ahogy mi oldottuk meg
Mi magunk is Pmt. hatálya alá tartozó szolgáltatók vagyunk, magas ügyfélszámmal, pénzmosási szempontból problémásabbnak számító, külföldi ügyfelekkel. Pontosan tudjuk, hogy milyen sok időt emészt fel a kötelezettségek teljesítése.
Az identiGO Pmt. nyilvnátartót épp ezért hoztuk létre: egy eszköz, ami épp azokban a helyzetekben segít, amivel szolgáltatók ezrei szembesülnek a napu munkájuk során:
- Ügyféllista generálás: pár kattintással állítja elő a NAV által kért adatokat, sőt, még annál is többet
- Tényleges tulajdonosi adatok: a rendszer már a tényleges tulajdonosi adatokat is be tudja tölteni az Opten adatbázisából
- Segít percek alatt megválaszolni az ellenőrzésben szereplő kérdéseket (pl. tevékenységi körökre vonatkozó kérdések, vagy hogy ki vesz igénybe székhelyszolgáltatást)
- Nem hagyja hibázni: ha objektív magas kockázatot észlel, automatikusan magas kockázati kategóriát alkalmaz.
- Korábbi belső szabályzatok: ellenőrzéskor 2021-ig visszamenőleg kérik, nálunk elérhető az összes korábbi verzió
Bővebben funkciókról >>
Kipróbálom ingyen >>
A pénzmosási ellenőrzés típusai
A NAV Pénzmosás és Terrorizmusfinanszírozás Elleni Iroda (PEI) éves terv alapján, kockázatalapú megközelítéssel választja ki az ellenőrizendő cégeket. A pénzmosási ellenőrzéseknek több különböző típusa van: ezek során különböző eszközökkel és mélységben vizsgálja a NAV PEI a felügyelete alá tartozó szolgáltatók (könyvviteli szolgáltatók, ingatlanosok, székhelyszolgáltatók) megfelelését.
1. Tematikus ellenőrzés
A tematikus pénzmosási ellenőrzés egyetlen témakörre fókuszál, és az alábbiakat vizsgálhatja:
- a kijelölt személy bejelentése
- belső szabályzat megléte
- belső kockázatértékelés megléte
Utóbbi dokumentum meglétét 2025. eleje óta ellenőrzik és itt írtunk róla bővebben:
Új típusú NAV PEI ellenőrzés - Mentorálás
Mi az a Belső kockázatértékelés és miért kéri a NAV?
2. Általános ellenőrzés (kérdőíves)
Ez már jóval részletesebben vizsgálja a kötelezettségek ismeretét, gyakorlatát:
- belső szabályzat megléte
- ENSZ-EU szűrések elvégzése (Kit. szerinti szűrés)
- ügyfél-átvilágítás belső eljárási rendje
- tényleges tulajdonosi nyilvántartás (TTNY) ismerete / használata
Milyen dokumentumokat kérhetnek be?
- belső szabályzatot: az aktuálisat, illetve újabban évekre visszamenőleg minden korábbi verziót (Korábbi pénzmosás elleni szabályzatok az identiGO-ban - 2021-ig visszamenőleg)
- 15-20 kérdéses kérdőívet a szolgáltatóra, az ügyfelekre, illetve az ügyfélátvilágításra vonatkozó kérdésekkel
- ügyféllistát sok adattal: képviselők, tulajdonosok, tényleges tulajdonosok személye, állampolgárságukra vonatkozó adatok, kockázati besorolás, szerződéskötés dátuma, stb.
- ENSZ-EU szűréseket igazoló táblázatot a teljes ügyféllistára, a minden dátumra, amikor frissült a lista (kb. 2-4 hetente)
Mit kérdezhetnek a kérdőíves ellenőrzésen?
Szolgáltatóra vonatkozó kérdések:
- mióta, hány fővel végzi tevékenységét,
- van-e érvényes belső szabályzata
Ügyfél-átvilágításra vonatkozó kérdések:
- hogyan végzi?
- regisztrált-e a TTNY adatbázis lekérdezésére?
- hogyan dokumentálja a vagyon forrásának vizsgálatát?
Ügyfelekre vonatkozó kérdések:
- van-e kiemelt-kockázatú országból származó ügyfele?
- van-e kiemelt közszereplő ügyfele?
- ügyfelek tevékenységi körére vonatkozó kérdések
- melyik ügyfél vesz igénybe székhelyszolgáltatást?
ENSZ-EU szűrésre vonatkozó kérdések
- mikor, milyen gyakorisággal, hogyan végzi és dokumentálja az ENSZ-EU szűréseket
3. Célellenőrzés (kérdőíves)
Szinte mindig kérdőíves ellenőrzés előzi meg, és az abban adott válaszok alapján vizsgálja még mélyebben a Pénzmosási törvény megfelelés mikéntjét.
Miben különbözik a kérdőíves ellenőrzéshez képest?
- részletesen vizsgálják a belső kockázatértékelést és a kockázati kategóriák alkalmazásának feltételrendszerét
- ellenőrzik a foglalkoztatottak oktatásával kapcsolatos kötelezettségeket
- vizsgálják a bejelentési kötelezettséghez szükséges feltételeket (=a szolgáltató ügymenete garantálja-e, hogy észreveszi-e a pénzmosásra utaló körülményeket, és meg tudja tenni a szükséges bejelentést)
- bekérik több ügyfél teljes ügyfélátvilágítási és egyéb dokumentációját
Célellenőrzésnél sokszor már konkrét ügyben folyik a vizsgálódás.
4. Helyszíni ellenőrzés
Helyszíni ellenőrzésről Ügyfélkapun keresztül küldenek értesítést, és általában 2-3 héten belüli időpontot adnak meg. Ha az időpont valamiért nem megfelelő, rugalmasak annak módosításában, így ilyen esetben érdemes felkeresni az illetékes ügyintézőt telefonon.
Maga az ellenőrzés a szolgáltató székhelyén történik, és körülbelül 3 órát vesz igénybe.
Helyszíni pénzmosási ellenőrzés során szintén be kell küldeni előre a Belső szabályzatot, valamint az ügyféllistát.
A kérdésekre helyben, személyesen kell válaszolni, és nagyjából hasonlóak, mint a kérdőíves ellenőrzéseken:
- szolgáltatóra vonatkozó kérdések,
- ügyfélátvilágítás mikéntjét vizsgáló kérdések - pontosan milyen ügymenetben történik a szolgáltatónál a szerződéskötés / monitoring
- ügyfelekre vonatkozó kérdések: tevékenységi kör, különböző eljárások, külföldiek aránya, stb.
- kockázati kategóriák alkalmazásának feltételrendszere (milyen esetben alkalmaz a szolgáltató magas / alacsony kockázatot), stb.
Az ellenőrzés során szúrópróbaszerűen kérik be több ügyfél teljes dokumentációját, azt ellenőrizendő, hogy valóban teljesül-e az, amit a szolgáltató szóban nyilatkozott. Az ügyfelek dokumentumait nem a helyszínen, hanem már a hivatalban vizsgálják át részletesen.
5. Utóellenőrzés
Az utóellenőrzést minden esetben megelőzi valamelyik korábban részletezett pénzmosás ellenőrzés típus, mely kötelezéssel zárult.
Az utóellenőrzés során azt ellenőrzik, hogy a korábbi feltárt (és határozatban leírt) hiányosságokat “kijavították”, a szolgáltató megszüntette-e a jogsértést.
Hogyan segít az identiGO a pénzmosás ellenőrzés során?
letölthetők a korábbi Belső szabályzatminták
pillanatok alatt generálja a kért ügyféllistát
használatával kiváltható a NAV által küldött bonyolult és terjedelmes Kit. szűrés táblázat
segít választ adni az ellenőrzés által feltett kérdésekre
automatikusan jelzi, ha kiemelt kockázatú országból származik ügyfele
listázza ügyfelei tevékenységi körét, így azonnal választ tud adni
nyilvános lista alapján szűri a kiemelt közszereplőket
jelzi, hogy melyik ügyfele vesz igénybe székhelyszolgáltatást
Szakértői segítség - ha nem mer egyedül belevágni
Teljesen érthető, ha egy szolgáltató nem szeretné egyedül vállalni a pénzmosás ellenőrzéssel járó terheket. Nagy a dokumentációs kötelezettség, a hibák pedig komoly bírságokhoz vezethetnek. Rövid idő alatt kell rendet tenni a szabályzatok, ügyféllisták és szűrési nyilvántartások között — ez tapasztalat nélkül nagyon nehéznek tűnhet.
Ebben nyújt segítséget dr. Crespo Zsuzsanna Pmt. tanácsadó, aki már több mint 1000 ellenőrzésen kísérte végig a szolgáltatókat. Tapasztalatának köszönhetően pontosan tudja
- milyen anyagokat kell benyújtani
- hogyan kell összeállítani a NAV által kért ügyféllistát
- miként érdemes kitölteni a régi belső szabályzatokat
- hogyan kell a kérdésekre szakszerűen válaszolni
Ha magabiztosabban szeretne nekiállni az ellenőrzésnek, keresse bártran Zsuzsát elérhetőségein:
dr. Crespo Zsuzsanna
+36 30 952 8838
info@crespo.hu
Milyen intézkedéssel zárulhat az ellenőrzés?
A NAV PEI alapvetően 4 féle intézkedéssel zárhatja az ellenőrzést.
-
Figyelmeztetés → csekély súlyú hiányosság esetén, jellemzően akkor, ha első alkalommal fordul elő a szabályszegés. Főleg tematikus ellenőrzéseknél jellemző nagy százalékban (pl. nincs kijelölt személy), de ellenőrzésnél is előfordulhat apróbb hiányosságok miatt. Együtt járhat kötelezéssel. Ha követő ellenőrzésre kerül sor, és korábban már figyelmeztetést kapott a szolgáltató, akkor a bírság típusú intézkedés körülményei is fennállhatnak!
-
Kötelezés → Ekkor a határozatban feltárt hiányosságok, vagy jogszabálysértés megszüntetésére kötelezi a NAV a felügyelete alá tartozó szolgáltatót. Kisebb súlyú figyelmeztetéssel, de akár bírsággal is járhat ez az intézkedéstípus.
Oktatásra kötelezés → 2025-től jelent meg ez az intézkedéstípus: a kijelölt felelős vezetőt a NAV PEI által tartott oktatásra kötelezik, melynek teljesítése a határozathozataltól számított 90 napon belül meg kell történjen. -
Bírság → ha súlyosabb jogsértés áll fenn, ami sérelmet okoz a pénzmosás elleni intézményrendszernek (pl. magas kockázatba sorolás elmulasztása, bejelentési kötelezettség elmulasztása, ügyfélátvilágítás hiányossága), a felügyeleti szerv bírságot alkalmaz. Mértéke sok tényezőtől függ, törvény szerint 100.000 és 400.000.000 Ft között lehet. A legsúlyosabb jogsértés a bejelentési kötelezettség elmulasztása: ezek milliós, tízmilliós bírságot vonhatnak maguk után.
-
Eltiltás / törlés → ezt csak azokban a nagyon drasztikus esetekben alkalmazzák, amikor a szolgáltató Pmt. szerinti működése nem biztosítható, illetve ha ezt a működést az enyhébb intézkedések sem tudják helyreállítani.
Határozat, jogorvoslat
Mikor várható a határozat pénzmosási ellenőrzés után?
A NAV Pénzmosás Elleni Iroda ellenőrzése az Ákr. (Általános közigazgatási rendtartás) szabályai szerint zajlik.
Főszabály szerint:
- az ügyintézési határidő 60 nap
- ez indokolt esetben 30 nappal meghosszabbítható
- ha hiánypótlásra, vagy nyilatkozattételre szólítják fel az ügyfelet, akkor az erre adott idő nem számít bele az ügyintézési határidőbe.
Jogorvoslat
A NAV PEI határozata kézbesítéskor véglegessé válik, és nem lehet fellebbezni ellene. Ha valaki vitatni szeretné, akkor közigazgatási pert indíthat bíróságon:
- 30 nap áll rendelkezésre a kereset benyújtására
- az illetékes Törvényszékhez kell benyújtani
- a kereset beadása nem állítja meg a NAV határozat végrehajtását
- a bíróság általában tárgyalás nélkül dönt, de ha a felperes kéri, lehet tárgyalás is - ezt a keresetlevélben rögtön jelezni kell