Pénzmosás ellenőrzés - Mit tegyen, ha jön a NAV PEI?

Tartalom:

Amikor megérkezik a NAV PEI ellenőrzés értesítése
A pénzmosási ellenőrzés típusai

  1. Tematikus ellenőrzés
  2. Általános ellenőrzés (kérdőíves)
  3. Célellenőrzés (kérdőíves)
  4. Helyszíni ellenőrzés
  5. Utóellenőrzés

Hogyan segít az identiGO a pénzmosás ellenőrzés során?
Szakértői segítség, ellenőrzés képviselet
Milyen intézkedéssel zárulhat az ellenőrzés?
Határozat, jogorvoslat

:spiral_calendar: Amikor megérkezik a NAV PEI ellenőrzés értesítése

Sok szolgáltató számára - legyen szó akár könyvelő, ingatlanos, adótanácsadó szolgáltatóról) komoly stresszt jelent a pénzmosási ellenőrzés.
A pénzmosási törvény rengeteg adminisztrációs teherrel jár, így jogos a félelem, hogy valami nincs rendben, és az ellenőrzés következménye bírság lesz.

A NAV PEI ellenőrzés azonban nem feltétlenül jelent problémát: ha ismeri a szabályokat és előre felkészül, elkerülheti a kellemetlenségeket.

Az alábbi cikkben részletesen bemutatjuk, hogy:

  • milyen típusai vannak a pénzmosási ellenőrzésnek
  • milyen jogkövetkezményei lehetnek
  • hogyan segíthet az ellenőrzés során az identiGO Pmt. nyilvántartó
  • és kitől kérhet szakmai segítséget, ha nem mer egyedül belevágni

:warning: Fontos tapasztalat: ne hagyja az utolsó pillanatra!
A Pmt. ellenőrzés önmagában nem teljesíthetetlen feladat, de jelentős dokumentációs kötelezettséggel jár – érdemes tehát kihasználni a rendelkezésre álló időt. Ha csak a határidő utolsó napjaiban kezd el foglalkozni vele, már külső segítséggel is nehezebb rendet tenni.


Egy lehetséges megoldás - ahogy mi oldottuk meg

Mi magunk is Pmt. hatálya alá tartozó szolgáltatók vagyunk, magas ügyfélszámmal, pénzmosási szempontból problémásabbnak számító, külföldi ügyfelekkel. Pontosan tudjuk, hogy milyen sok időt emészt fel a kötelezettségek teljesítése.
Az identiGO Pmt. nyilvnátartót épp ezért hoztuk létre: egy eszköz, ami épp azokban a helyzetekben segít, amivel szolgáltatók ezrei szembesülnek a napu munkájuk során:

  • Ügyféllista generálás: pár kattintással állítja elő a NAV által kért adatokat, sőt, még annál is többet
  • Tényleges tulajdonosi adatok: a rendszer már a tényleges tulajdonosi adatokat is be tudja tölteni az Opten adatbázisából
  • Segít percek alatt megválaszolni az ellenőrzésben szereplő kérdéseket (pl. tevékenységi körökre vonatkozó kérdések, vagy hogy ki vesz igénybe székhelyszolgáltatást)
  • Nem hagyja hibázni: ha objektív magas kockázatot észlel, automatikusan magas kockázati kategóriát alkalmaz.
  • Korábbi belső szabályzatok: ellenőrzéskor 2021-ig visszamenőleg kérik, nálunk elérhető az összes korábbi verzió

Bővebben funkciókról >>
Kipróbálom ingyen >>


:bullseye: A pénzmosási ellenőrzés típusai

A NAV Pénzmosás és Terrorizmusfinanszírozás Elleni Iroda (PEI) éves terv alapján, kockázatalapú megközelítéssel választja ki az ellenőrizendő cégeket. A pénzmosási ellenőrzéseknek több különböző típusa van: ezek során különböző eszközökkel és mélységben vizsgálja a NAV PEI a felügyelete alá tartozó szolgáltatók (könyvviteli szolgáltatók, ingatlanosok, székhelyszolgáltatók) megfelelését.

1. Tematikus ellenőrzés

A tematikus pénzmosási ellenőrzés egyetlen témakörre fókuszál, és az alábbiakat vizsgálhatja:

  • a kijelölt személy bejelentése
  • belső szabályzat megléte
  • belső kockázatértékelés megléte

Utóbbi dokumentum meglétét 2025. eleje óta ellenőrzik és itt írtunk róla bővebben:
Új típusú NAV PEI ellenőrzés - Mentorálás
Mi az a Belső kockázatértékelés és miért kéri a NAV?


2. Általános ellenőrzés (kérdőíves)

Ez már jóval részletesebben vizsgálja a kötelezettségek ismeretét, gyakorlatát:

  • belső szabályzat megléte
  • ENSZ-EU szűrések elvégzése (Kit. szerinti szűrés)
  • ügyfél-átvilágítás belső eljárási rendje
  • tényleges tulajdonosi nyilvántartás (TTNY) ismerete / használata

Milyen dokumentumokat kérhetnek be?

  • belső szabályzatot: az aktuálisat, illetve újabban évekre visszamenőleg minden korábbi verziót (Korábbi pénzmosás elleni szabályzatok az identiGO-ban - 2021-ig visszamenőleg)
  • 15-20 kérdéses kérdőívet a szolgáltatóra, az ügyfelekre, illetve az ügyfélátvilágításra vonatkozó kérdésekkel
  • ügyféllistát sok adattal: képviselők, tulajdonosok, tényleges tulajdonosok személye, állampolgárságukra vonatkozó adatok, kockázati besorolás, szerződéskötés dátuma, stb.
  • ENSZ-EU szűréseket igazoló táblázatot a teljes ügyféllistára, a minden dátumra, amikor frissült a lista (kb. 2-4 hetente)

Mit kérdezhetnek a kérdőíves ellenőrzésen?

Szolgáltatóra vonatkozó kérdések:

  • mióta, hány fővel végzi tevékenységét,
  • van-e érvényes belső szabályzata

Ügyfél-átvilágításra vonatkozó kérdések:

  • hogyan végzi?
  • regisztrált-e a TTNY adatbázis lekérdezésére?
  • hogyan dokumentálja a vagyon forrásának vizsgálatát?

Ügyfelekre vonatkozó kérdések:

  • van-e kiemelt-kockázatú országból származó ügyfele?
  • van-e kiemelt közszereplő ügyfele?
  • ügyfelek tevékenységi körére vonatkozó kérdések
  • melyik ügyfél vesz igénybe székhelyszolgáltatást?

ENSZ-EU szűrésre vonatkozó kérdések

  • mikor, milyen gyakorisággal, hogyan végzi és dokumentálja az ENSZ-EU szűréseket

3. Célellenőrzés (kérdőíves)

Szinte mindig kérdőíves ellenőrzés előzi meg, és az abban adott válaszok alapján vizsgálja még mélyebben a Pénzmosási törvény megfelelés mikéntjét.

Miben különbözik a kérdőíves ellenőrzéshez képest?

  • részletesen vizsgálják a belső kockázatértékelést és a kockázati kategóriák alkalmazásának feltételrendszerét
  • ellenőrzik a foglalkoztatottak oktatásával kapcsolatos kötelezettségeket
  • vizsgálják a bejelentési kötelezettséghez szükséges feltételeket (=a szolgáltató ügymenete garantálja-e, hogy észreveszi-e a pénzmosásra utaló körülményeket, és meg tudja tenni a szükséges bejelentést)
  • bekérik több ügyfél teljes ügyfélátvilágítási és egyéb dokumentációját

Célellenőrzésnél sokszor már konkrét ügyben folyik a vizsgálódás.


4. Helyszíni ellenőrzés

Helyszíni ellenőrzésről Ügyfélkapun keresztül küldenek értesítést, és általában 2-3 héten belüli időpontot adnak meg. Ha az időpont valamiért nem megfelelő, rugalmasak annak módosításában, így ilyen esetben érdemes felkeresni az illetékes ügyintézőt telefonon.
Maga az ellenőrzés a szolgáltató székhelyén történik, és körülbelül 3 órát vesz igénybe.

Helyszíni pénzmosási ellenőrzés során szintén be kell küldeni előre a Belső szabályzatot, valamint az ügyféllistát.

A kérdésekre helyben, személyesen kell válaszolni, és nagyjából hasonlóak, mint a kérdőíves ellenőrzéseken:

  • szolgáltatóra vonatkozó kérdések,
  • ügyfélátvilágítás mikéntjét vizsgáló kérdések - pontosan milyen ügymenetben történik a szolgáltatónál a szerződéskötés / monitoring
  • ügyfelekre vonatkozó kérdések: tevékenységi kör, különböző eljárások, külföldiek aránya, stb.
  • kockázati kategóriák alkalmazásának feltételrendszere (milyen esetben alkalmaz a szolgáltató magas / alacsony kockázatot), stb.

Az ellenőrzés során szúrópróbaszerűen kérik be több ügyfél teljes dokumentációját, azt ellenőrizendő, hogy valóban teljesül-e az, amit a szolgáltató szóban nyilatkozott. Az ügyfelek dokumentumait nem a helyszínen, hanem már a hivatalban vizsgálják át részletesen.


5. Utóellenőrzés

Az utóellenőrzést minden esetben megelőzi valamelyik korábban részletezett pénzmosás ellenőrzés típus, mely kötelezéssel zárult.
Az utóellenőrzés során azt ellenőrzik, hogy a korábbi feltárt (és határozatban leírt) hiányosságokat “kijavították”, a szolgáltató megszüntette-e a jogsértést.


:rocket: Hogyan segít az identiGO a pénzmosás ellenőrzés során?

:white_check_mark: letölthetők a korábbi Belső szabályzatminták
:white_check_mark: pillanatok alatt generálja a kért ügyféllistát
:white_check_mark: használatával kiváltható a NAV által küldött bonyolult és terjedelmes Kit. szűrés táblázat
:white_check_mark: segít választ adni az ellenőrzés által feltett kérdésekre
:white_check_mark: automatikusan jelzi, ha kiemelt kockázatú országból származik ügyfele
:white_check_mark: listázza ügyfelei tevékenységi körét, így azonnal választ tud adni
:white_check_mark: nyilvános lista alapján szűri a kiemelt közszereplőket
:white_check_mark: jelzi, hogy melyik ügyfele vesz igénybe székhelyszolgáltatást


:handshake: Szakértői segítség - ha nem mer egyedül belevágni

Teljesen érthető, ha egy szolgáltató nem szeretné egyedül vállalni a pénzmosás ellenőrzéssel járó terheket. Nagy a dokumentációs kötelezettség, a hibák pedig komoly bírságokhoz vezethetnek. Rövid idő alatt kell rendet tenni a szabályzatok, ügyféllisták és szűrési nyilvántartások között — ez tapasztalat nélkül nagyon nehéznek tűnhet.

Ebben nyújt segítséget dr. Crespo Zsuzsanna Pmt. tanácsadó, aki már több mint 1000 ellenőrzésen kísérte végig a szolgáltatókat. Tapasztalatának köszönhetően pontosan tudja

  • milyen anyagokat kell benyújtani
  • hogyan kell összeállítani a NAV által kért ügyféllistát
  • miként érdemes kitölteni a régi belső szabályzatokat
  • hogyan kell a kérdésekre szakszerűen válaszolni

Ha magabiztosabban szeretne nekiállni az ellenőrzésnek, keresse bártran Zsuzsát elérhetőségein:

dr. Crespo Zsuzsanna
:mobile_phone: +36 30 952 8838
:inbox_tray: info@crespo.hu


Milyen intézkedéssel zárulhat az ellenőrzés?

A NAV PEI alapvetően 4 féle intézkedéssel zárhatja az ellenőrzést.

  1. Figyelmeztetés → csekély súlyú hiányosság esetén, jellemzően akkor, ha első alkalommal fordul elő a szabályszegés. Főleg tematikus ellenőrzéseknél jellemző nagy százalékban (pl. nincs kijelölt személy), de ellenőrzésnél is előfordulhat apróbb hiányosságok miatt. Együtt járhat kötelezéssel. Ha követő ellenőrzésre kerül sor, és korábban már figyelmeztetést kapott a szolgáltató, akkor a bírság típusú intézkedés körülményei is fennállhatnak!

  2. Kötelezés → Ekkor a határozatban feltárt hiányosságok, vagy jogszabálysértés megszüntetésére kötelezi a NAV a felügyelete alá tartozó szolgáltatót. Kisebb súlyú figyelmeztetéssel, de akár bírsággal is járhat ez az intézkedéstípus.
    Oktatásra kötelezés → 2025-től jelent meg ez az intézkedéstípus: a kijelölt felelős vezetőt a NAV PEI által tartott oktatásra kötelezik, melynek teljesítése a határozathozataltól számított 90 napon belül meg kell történjen.

  3. Bírság → ha súlyosabb jogsértés áll fenn, ami sérelmet okoz a pénzmosás elleni intézményrendszernek (pl. magas kockázatba sorolás elmulasztása, bejelentési kötelezettség elmulasztása, ügyfélátvilágítás hiányossága), a felügyeleti szerv bírságot alkalmaz. Mértéke sok tényezőtől függ, törvény szerint 100.000 és 400.000.000 Ft között lehet. A legsúlyosabb jogsértés a bejelentési kötelezettség elmulasztása: ezek milliós, tízmilliós bírságot vonhatnak maguk után.

  4. Eltiltás / törlés → ezt csak azokban a nagyon drasztikus esetekben alkalmazzák, amikor a szolgáltató Pmt. szerinti működése nem biztosítható, illetve ha ezt a működést az enyhébb intézkedések sem tudják helyreállítani.

Határozat, jogorvoslat

Mikor várható a határozat pénzmosási ellenőrzés után?
A NAV Pénzmosás Elleni Iroda ellenőrzése az Ákr. (Általános közigazgatási rendtartás) szabályai szerint zajlik.
Főszabály szerint:

  • az ügyintézési határidő 60 nap
  • ez indokolt esetben 30 nappal meghosszabbítható
  • ha hiánypótlásra, vagy nyilatkozattételre szólítják fel az ügyfelet, akkor az erre adott idő nem számít bele az ügyintézési határidőbe.

Jogorvoslat
A NAV PEI határozata kézbesítéskor véglegessé válik, és nem lehet fellebbezni ellene. Ha valaki vitatni szeretné, akkor közigazgatási pert indíthat bíróságon:

  • 30 nap áll rendelkezésre a kereset benyújtására
  • az illetékes Törvényszékhez kell benyújtani
  • a kereset beadása nem állítja meg a NAV határozat végrehajtását
  • a bíróság általában tárgyalás nélkül dönt, de ha a felperes kéri, lehet tárgyalás is - ezt a keresetlevélben rögtön jelezni kell