Hogyan működik a TTNY ellenőrzés funkció az identiGO-ban?

Az Afad. törvény életbelépésével a Pmt. hatálya alá tartozóknak újabb kötelezettségük keletkezett: bizonyos ügyfelek esetében össze kell vetniük a náluk lenyilatkozott adatokat a központi tényleges tulajdonosi nyilvántartás adataival, és ennek eredményét rögzíteni, valamint az átvilágítási adatlapon feltüntetni.

Mikor szükséges a TTNY ellenőrzés? És mikor nem?
A NAV PEI-vel egyeztetve az alábbi állásfoglalást kaptuk:

Az Afad törvény rendelkezései alapján a központi tényleges tulajdonosi nyilvántartásból való lekérdezés a legtöbb esetben opcionális, tehát a szolgáltatónak kell eldöntenie, hogy azt beépítí-e az ügyfélátvilágítási és monitoring folyamataiba.

Vannak azonban esetek, amikor a lekérdezés kötelező, ezeket az eseteket a Pmt. szabályozza. Ilyen például:

  • összetett, bonyolult tulajdonosi struktúra esetén
  • ha kétség merül fel a tényleges tulajdonos személyével kapcsolatban
  • ha a szolgáltató a tényleges tulajdonos adatait a képviselő nyilatkoztatásának mellőzésével rögzíti

Bár a felsorolásban nem szerepel, de magas kockázatú ügyfél esetén szintén javasoljuk az ellenőrzést a központi tényleges tulajdonosi nyilvántartásban.

Ennek való megfelelésként vezettük be a TTNY ellenőrzés nevű mezőt, melyet 3 különböző értékre lehet állítani:

  • Nem kell ellenőrizni (a fentebb leírt esetkörök egyikébe sem esik bele az ügyfél)
  • Egyező - rögzíteni kell a lekérdezés időpontját
  • Eltérő - TTNYELT nyomtatványt kell beküldeni, rögzíteni a beküldés időpontját

A TTNY ellenőrzés mező kitöltésétől függően az alábbi teendők jelenhetnek meg a főoldalon:

  • ha nincs kitöltve, teendőként megjelenik (“TTNY ellenőrzés szükséges”)
  • ha EGYEZŐ-re van állítva, eltűnik a teendő
  • ha ELTÉRÉS-re van állítva, de nincs dátum megadva, hogy mikor lett beküldve a TTNYELT adatlap, akkor teendőként megjelenik (“TTNYELT nyomtatványt beküldeni”)
  • ha ELTÉRÉS-re van állítva, és meg van adva dátum, akkor teendőként megjelenik ( “TTNYELT beküldve”). Itt szükség lehet további utánkövetésre, hogy az ügyfél rendezte-e a problémát, és az adatok újra szinkronba kerültek-e.

Kapcsolódó:
Mi az a TTNYELT nyomtatvány? Mikor kell benyújtanom?
Hogyan regisztrálhatok a tényleges tulajdonosi / UBO nyilvántartásba?
Mi a teendő, ha egy ügyfelem TT indexe 6 alá esik?
Hol találom a TT index alapján megbízhatatlan adatszolgáltatókat?