A Pmt. hatálya alá tartozó szolgáltatók ügyfélátvilágítási- és monitoring feladataik keretein belül kötelesek ellenőrizni bizonyos ügyfeleik aktuális adatait a központi tényleges tulajdonosi nyilvántartásban. Amennyiben eltérést találnak a központi nyilvántartás, valamint a náluk lenyilatkozott adatok között, bejelentést kell tenniük a TTNYELT nyomtatványon.
FONTOS kapcsolódó cikk: TTNY lekérdezés - mikor szükséges? NAV állásfoglalás
A központi tényleges tulajdonosi nyilvántartás a https://kny.nav.gov.hu oldalon érhető el Ügyfélkapus bejelentkezést követően (ha már beküldték, és a NAV elbírálta a regisztrációhoz szükséges AFADREG adatlapot)
A tényleges tulajdonosi adatok ellenőrzésének szükségességét, illetve eredményét fel kell tüntetni az ügyfélátvilágítási adatlapon. Egyezés esetén a lekérdezés dátumát, eltérés esetén a TTNYELT nyomtatvány beküldésének dátumát is rögzíteni kell.
Érdemi eltérés* esetén bejelentést kell tenni, melynek következményeként az érintett adatszolgáltató TT indexe 1 ponttal csökken.
Az eltérést a TTNYELT nyomtatványon kell elküldeni az észlelést követő 5 munkanapon belül. A TTNYELT nyomtatvány egy elektronikusan beküldhető ÁNYK nyomtatvány, amelyen meg kell adni, hogy:
- hatósági, vagy szolgáltatói a bejelentés
- mely adatszolgáltatót érinti az eltérés
- az eltérés típusa: ÚJ tényleges tulajdonos megadása, vagy tényleges tulajdonos TÖRLÉSE, vagy tényleges tulajdonos adatainak MÓDOSÍTÁSA
A tényleges tulajdonosi nyilvántartásban való ellenőrzés eredményét, a lekérdezés időpontját, illetve a eltérés esetén a TTNYELT nyomtatvány beküldésének időpontját az ügyfélátvilágítási adatlapon is rögzíteni kell!
A TTNYELT nyomtatvány itt érhető el: https://nav.gov.hu/penzmosas
*Mi számít érdemi eltérésnek?
Ha a nyilvántartásban szereplő hiba hatással van a tényleges tulajdonos azonosítására, vagy a tényleges tulajdonosi viszonyok megállapítására. Elsősorban a jelzést tevő hatóság vagy szolgáltató megítélésének a kérdése, hogy a TTNY-ben tapasztalt pontatlanság olyannak tekinthető-e, amely megfelel ezeknek a kritériumoknak. (Kérdések és Válaszok - Nemzeti Adó- és Vánhivatal)
A fenti válasz az alábbi kormányrendeletre hivatkozik, ahol részletesebben van kifejtve az érdemiség fogalma:
“Az Afad. 11. § (1) bekezdésében meghatározott adatrögzítés a tényleges tulajdonosi nyilvántartásban tárolt adatoktól érdemben eltérőnek tekintendő, ha az eltérő adatok a tényleges tulajdonosok személyét, azonosító adatait vagy lakcím- vagy tartózkodásihely-adatait vagy a tényleges tulajdonosi érdekeltség jellegét érintik. Nem minősül érdemben eltérőnek az elírás vagy a nyilvántartott adatok olyan eltérése, amelynek nincs hatása a tényleges tulajdonosok azonosítására, a tényleges tulajdonosi viszonyok megállapítására.”
Kapcsolódó:
VPOP_KSZ17 - mikor és hogyan kell benyújtanom?
TTNYELT nyomtatvány automatikus generálása identiGO-ban - hogyan működik?