TTNY lekérdezés - nem találom ügyfelemet a tényleges tulajdonosi nyilvántartásban

2022-től a Pmt. hatálya alá tartozók kötelezettsége bizonyos esetekben összevetni a náluk lenyilatkozott adatokat a központi tényleges tulajdonosi nyilvántartás adataival.

Korábbi cikkünkben már írtunk arról, hogy a lekérdezést milyen esetekben szükséges, és nem szükséges megtenni.
Dióhéjban, a TTNY lekérdezés CSAK az alábbi esetekben kötelező:

  • összetett, bonyolult tulajdonosi struktúra esetén (pl. külföldi cég a tulajdonosok között)
  • ha kétség merül fel a tényleges tulajdonos személyével kapcsolatban
  • ha a szolgáltató a tényleges tulajdonos adatait a képviselő nyilatkoztatásának mellőzésével rögzíti

Ezen túl véleményünk szerint Magas kockázati kategória esetén, a megerősített eljárásrend részeként is érdemes ellenőrizni a nyilvántartást. Minden egyéb esetben a lekérdezés OPCIONÁLIS.

FONTOS azonban, hogy amennyiben mégis lekérdezzük ügyfelünk adatát, és az eltérést mutat a nálunk nyilatkozott adatokhoz képest, akkor mindenképpen eltérésjelzési kötelezettségünk keletkezik.
Ezt 5 napon belül vagyunk kötelesek benyújtani a TTNYELT nevű ÁNYK nyomtatványon.

De mi a helyzet a központi nyilvántartásban szereplő (vagy nem szereplő) adatokkal?

Az adatbázisban tárolt adatok egyelőre sajnos meglehetősen pontatlanok: sok elírás, adminisztratív hiba, elavult adat szerepel benne, illetve előfordul, hogy egy élő adózóra rákeresve egyáltalán nem listáz találatot a rendszer.

Ennek több oka lehet:

  • az adózónak nincs magyar bankszámlája
  • az adózónak volt ugyan magyar bankszámlája, de az megszűnt
  • banki feltöltési hiányosság, azaz a bank nem szolgáltatott adatot az adózóval kapcsolatban, hiába van élő bankszámlája
  • a banknál nyilvántartott Pmt. szerinti adatok elavultak (ezek felülvizsgálata bizonyos időközönként kötelezettség), így nem kerülnek feltöltésre a nyilvántartásba, annak ellenére sem, hogy az ügyfél rendelkezik élő bankszámlával

Mi a teendő, ha a TTNY lekérdezés nem hoz találatot az ügyfelem esetében?

Amennyiben egy keresés nem hozott eredményt, úgy a NAV álláspontja szerint ez ugyanolyan eltérésnek számít, mintha téves adatok szerepelnének a központi nyilvántartásban, így eltérésjelzési kötelezettséget von maga után a TTNYELT nevű ÁNYK nyomtatványon.

Ilyen esetben a szolgáltatónak érdemes figyelmeztetnie ügyfelét, hogy nem szerepel a központi tényleges tulajdonosi nyilvántartásban, így még azelőtt rendezheti a problémát, mielőtt még több szolgáltató tesz eltéréstjelzést a cégre, így elkerülheti a TT index további csökkenését.

FONTOS azonban, hogy az ügyfél figyelmeztetése nem váltja ki a szolgáltató eltérésjelzési kötelezettségét, a TTNYELT nyomtatványt mindenképpen be kell küldeni.

Épp emiatt azt javasoljuk, hogy csak a NAV által definiált esetekben éljenek a tényleges tulajdonosi nyilvántartásból való lekérdezéssel.

1 kedvelés