2022-től a Pmt. hatálya alá tartozók kötelezettsége bizonyos esetekben összevetni a náluk lenyilatkozott adatokat a központi tényleges tulajdonosi nyilvántartás adataival.
Korábbi cikkünkben már írtunk arról, hogy a lekérdezést milyen esetekben szükséges, és nem szükséges megtenni.
Dióhéjban, a TTNY lekérdezés CSAK az alábbi esetekben kötelező:
- összetett, bonyolult tulajdonosi struktúra esetén (pl. külföldi cég a tulajdonosok között)
- ha kétség merül fel a tényleges tulajdonos személyével kapcsolatban
- ha a szolgáltató a tényleges tulajdonos adatait a képviselő nyilatkoztatásának mellőzésével rögzíti
Ezen túl véleményünk szerint Magas kockázati kategória esetén, a megerősített eljárásrend részeként is érdemes ellenőrizni a nyilvántartást. Minden egyéb esetben a lekérdezés OPCIONÁLIS.
FONTOS azonban, hogy amennyiben mégis lekérdezzük ügyfelünk adatát, és az eltérést mutat a nálunk nyilatkozott adatokhoz képest, akkor mindenképpen eltérésjelzési kötelezettségünk keletkezik.
Ezt 5 napon belül vagyunk kötelesek benyújtani a TTNYELT nevű ÁNYK nyomtatványon.
De mi a helyzet a központi nyilvántartásban szereplő (vagy nem szereplő) adatokkal?
Az adatbázisban tárolt adatok egyelőre sajnos meglehetősen pontatlanok: sok elírás, adminisztratív hiba, elavult adat szerepel benne, illetve előfordul, hogy egy élő adózóra rákeresve egyáltalán nem listáz találatot a rendszer.
Ennek több oka lehet:
- az adózónak nincs magyar bankszámlája
- az adózónak volt ugyan magyar bankszámlája, de az megszűnt
- banki feltöltési hiányosság, azaz a bank nem szolgáltatott adatot az adózóval kapcsolatban, hiába van élő bankszámlája
Mi a teendő, ha a TTNY lekérdezés nem hoz találatot az ügyfelem esetében?
Amennyiben egy keresés nem hozott eredményt, úgy a NAV álláspontja szerint ez ugyanolyan eltérésnek számít, mintha téves adatok szerepelnének a központi nyilvántartásban, így eltérésjelzési kötelezettséget von maga után a TTNYELT nevű ÁNYK nyomtatványon.
Ilyen esetben a szolgáltatónak érdemes figyelmeztetnie ügyfelét, hogy nem szerepel a központi tényleges tulajdonosi nyilvántartásban, így még azelőtt rendezheti a problémát, mielőtt még több szolgáltató tesz eltéréstjelzést a cégre, így elkerülheti a TT index további csökkenését.
FONTOS azonban, hogy az ügyfél figyelmeztetése nem váltja ki a szolgáltató eltérésjelzési kötelezettségét, a TTNYELT nyomtatványt mindenképpen be kell küldeni.
Épp emiatt azt javasoljuk, hogy csak a NAV által definiált esetekben éljenek a tényleges tulajdonosi nyilvántartásból való lekérdezéssel.