TTNY lekérdezés - mikor szükséges? NAV állásfoglalás

identigo-banner_v3

Sokak számára nem egyértelmű, hogy kell-e, illetve mikor kell ellenőriznie ügyfelét a NAV Tényleges tulajdonosi nyilvántartásában.

A szabályozás távolról sem egyértelmű, ezért kérdéseinket elküldtük a NAV Pénzmosás Elleni Iroda részére, akiktől a következő állásfoglalást kaptuk:

Az Afad törvény rendelkezései alapján a központi tényleges tulajdonosi nyilvántartásból való lekérdezés a legtöbb esetben opcionális, tehát a szolgáltatónak kell eldöntenie, hogy azt beépítí-e az ügyfélátvilágítási és monitoring folyamataiba.

Vannak azonban esetek, amikor a lekérdezés kötelező, ezeket az eseteket a Pmt. szabályozza. Ilyen például:

  • összetett, bonyolult tulajdonosi struktúra esetén
  • ha kétség merül fel a tényleges tulajdonos személyével kapcsolatban
  • ha a szolgáltató a tényleges tulajdonos adatait a képviselő nyilatkoztatásának mellőzésével rögzíti

Bár a felsorolásban nem szerepel, de magas kockázatú ügyfél esetén szintén javasoljuk az ellenőrzést a központi tényleges tulajdonosi nyilvántartásban.

FONTOS! Amennyiben mégis megteszi a TTNY lekérdezést ügyfelei tekintetében, és az adatok eltérést mutatnak, úgy a TTNYELT nyomtatvány beküldése már jogszabályi kötelezettség.

A tényleges tulajdonosi nyilvántartásból való lekérdezéssel kapcsolatos NAV állásfoglalás az alábbiakban olvasható:

“Az Afad-törvény 8. § (4) bekezdése alapján főszabályként a szolgáltató csupán jogosult a
lekérdezésre a tényleges tulajdonosi nyilvántartásból, ezért a szolgáltató döntése, hogy azt
beépíti-e az ügyfél-átvilágítási tevékenysége ellátását szabályozó eljárási rendjébe.
A Pmt. 9. § (3) és (5) bekezdései alapján összetett, bonyolult tulajdonosi struktúra esetében,
illetve, ha kétség merül fel a tényleges tulajdonos kilétével kapcsolatban a Szolgáltató
ügyfelénél, a Szolgáltatónak a tényleges tulajdonosi nyilvántartásban kötelező elvégeznie az
ügyfél vonatkozásában a lekérdezést. A tényleges tulajdonosi nyilvántartásból történő
lekérdezés abban az esetben is szükséges, ha a Szolgáltató a tényleges tulajdonos(ok) adatait
az ügyfél képviselője nyilatkoztatásának mellőzésével rögzíti.
Más esetben a tényleges tulajdonosi nyilvántartásban a lekérdezés opcionális.”

Kapcsolódó: TTNY lekérdezés - nem találom ügyfelemet a tényleges tulajdonosi nyilvántartásban

1 kedvelés